Gratis verzending va. 79.95

Bio gecertificeerde producten

info@hellobeauty.nl

Home » Zo houd je elke dag mediteren wél vol – 5 tips!

Zo houd je elke dag mediteren wél vol – 5 tips!

Gemiddelde leestijd: 4 minuten

Geschreven door Marjolein BerendsenZoMa Opleidingen

Misschien heb jij je al vaker voorgenomen om te mediteren, maar heb je er uiteindelijk niet de tijd voor gemaakt. Of misschien is het je wel een paar dagen achter elkaar gelukt, maar gooide de waan van de dag vervolgens weer roet in het eten. Zonde, want mediteren is namelijk erg goed voor je! Maar hoe houd je het elke dag vol? In dit artikel lees je vijf tips waarmee dat makkelijker én leuker wordt.

De voordelen van mediteren zijn eindeloos. En bovendien wetenschappelijk bewezen. Het brengt je onder andere meer focus en concentratie, je slaapt beter, je ervaart meer rust in je hoofd en het verbetert zelfs het immuunsysteem. Reden genoeg dus om er dagelijks een moment de tijd voor te nemen. Gelukkig zijn er bepaalde dingen die je kunt doen om het mediteren eenvoudig tot een vast onderdeel van je dag te maken.

Tip 1 | Kies een vast moment op de dag om te mediteren

Wil je iets aan je dagelijkse routine toevoegen, dan helpt het om daar elke dag hetzelfde moment voor te kiezen. Bijvoorbeeld ‘s ochtends direct na het ontbijt, of juist ‘s avonds voordat je gaat slapen.

Je kunt ook de eerste 2-3 dagen afwisselen om te kijken welk moment voor jou het beste werkt. Kijk daarbij niet alleen naar hoe het mediteren het beste in jouw dag past, maar ook naar welk effect de meditatie op je heeft. Brengt het je bijvoorbeeld de gewenste focus gedurende de dag, dan kun je het het beste doen voordat je met je werk begint. Slaap je er juist erg goed door en heb je daar het meeste profijt van, dan is het beter om het ‘s avonds te doen. Neem hier uiteindelijk wel een besluit in om het mediteren makkelijk tot een dagelijks ritueel te maken.

Tip 2 | Wees lief voor jezelf en houd het behapbaar

Misschien herken je het wel: je begint ontzettend enthousiast aan iets nieuws en gaat daarbij meteen voor het uiterst haalbare. De valkuil hierbij is dat je dit de volgende keren ook van jezelf verwacht. En dat je dan al snel de moed of de zin verliest. Het gaat voelen als iets dat moet en lukt het niet zoals je voor ogen had, dan baal je van jezelf. Zie met die hoge verwachtingen maar eens om het dagelijks mediteren leuk te blijven vinden, laat staan vol te houden.

Wees daarom lief voor jezelf en houd het behapbaar. Verwacht niet meteen dat je elke dag een half uur zit te mediteren. Dat is best hoog gegrepen, zeker als meditatie nog nieuw voor je is. Begin klein, bijvoorbeeld met vijf minuten per dag, en bouw het aantal minuten van daaruit rustig uit.

Lukt het een dag wat minder goed? Weet dan dat dit heel normaal is en niets om jezelf kwalijk te nemen. Is het mediteren er een dag helemaal niet van gekomen? Ook dan is er nog geen man overboord. Pak gewoon de volgende dag met frisse moed je routine weer op.

Tip 3 | Bepaal welke meditatievorm voor jou werkt

In de basis houdt meditatie in: met jouw aandacht volledig in het nu zijn. Door te letten op je ademhaling en door gedachten en gevoelens die voorbijkomen slechts te erkennen en te laten voor wat ze zijn, in plaats van er in mee te gaan. Er zijn echter verschillende vormen waarop je dit kunt doen.

Zo kun je ervoor kiezen om liggend of zittend te mediteren, met of zonder rustige muziek op de achtergrond, met of zonder visualisatie en met of zonder begeleidende stem. Ga op zoek naar welke meditatievorm het beste bij jou past. Of wissel het zo nu en dan juist af als dat fijner voelt.

Wist je ook dat er geleide meditaties bestaan? Deze helpen je aandacht te houden in het hier en nu.

Tip 4 | Creëer een fijne sfeer

Vaak is het prettig en motiverend om een fijne sfeer te creëren voor tijdens het mediteren. Helemaal mooi is het als je een bepaalde plek in huis speciaal voor jouw dagelijkse meditatie kunt inrichten. Denk aan comfortabele kussens, een dekentje, wierook, kaarsjes en zachte verlichting. Zie het ook echt als een moment van zelfzorg. Zo gaat het mediteren niet voelen als iets dat je elke dag moet, maar mag.

Tip 5 | Houd je intentie helder voor ogen

Wil je gemotiveerd blijven om dagelijks te mediteren, dan is het belangrijk dat je weet waar je het voor doet. Bijvoorbeeld door af en toe te lezen over meditatie en de voordelen daarvan. (Leestip: ‘Mediteren’ van Pema Chödrön.) Of door jezelf eraan te herinneren wat jouw intentie is. Bijvoorbeeld meer rust in je hoofd ervaren, of meer bij je gevoel komen en vanuit je hart leven.

Ook is het goed om af en toe even ‘in te checken’ bij jezelf hoe het daarmee gaat. Merk je bijvoorbeeld op dat je rustiger reageert op onverwachte gebeurtenissen? Dat je bewuster en meer vanuit je hart keuzes maakt? Of dat je makkelijker ‘nee’ zegt? Erken dit als het directe effect van jouw dagelijkse meditatie. Een betere motivatie om het vol te houden, is er niet.

Mocht je het gevoel hebben dat je meer wil leren, Zoma geeft een online cursus Rust in je hoofd! De cursus kost normaliter €149 maar lezers van HelloBeauty krijgen bijna 50% korting en betalen slechts €79 met deze speciale kortingscode: ZOMAPC430

Gastblogger Marjolein Berendsen is oprichter en eigenaar van ZoMa Opleidingen. In de opleiding tot holistisch therapeut leer je weer te leven vanuit je essentie, en dit vanuit licht en liefde door te geven aan je cliënten. Je kunt bij ZoMa Opleidingen tevens verschillende Reiki-cursussen volgen en diverse online cursussen.

Bekijk ook: