Gratis verzending va. 79.95

Bio gecertificeerde producten

info@hellobeauty.nl

Home » Wat is stress en hoe kom je ervan af?

Wat is stress en hoe kom je ervan af?

Gemiddelde leestijd: 3 minuten

Iedereen heeft het weleens. Stressmomenten, maar wat als je in deze stressmomenten blijft hangen en je niet meer positief kan zijn? Soms kan de druk van het leven je te veel worden, maar wat is stress nou eigenlijk en hoe kom je ervan af? In dit blog neem ik jullie mee in de wereld van stress en geef ik je tips over hoe je weer de positieve draad kunt oppakken aan de hand van 3 handige tips! 

Stress en de vele gevolgen ervan 

Wat is stress? Stress is eigenlijk een over een lange tijd opstapeling van spanning. Oorzaken van opstapeling aan spanning kan bijvoorbeeld werkdruk zijn, maar ook (te veel) drukte in het leven over het algemeen. Ook het verliezen van een naaste, geldproblemen en onvoorzienbare situaties kunnen de oorzaak zijn van stress. Er zijn verschillende soorten stress. Zo heb je gezonde en ongezonde stress, het lichaam heeft stress nodig om in een levensbedreigende situatie in actie te kunnen komen. Wanneer stress voor langere tijd aanwezig is, wordt deze spanning pas schadelijk. Van langdurig aanwezige stress kan je op langere termijn lichamelijke en psychische klachten krijgen, maar ook kan je gedrag veranderen in de vorm van kortaf zijn en snauwen en je gedachten kunnen veranderen doordat je steeds negatief denkt. Geen pretje dus! 

3 tips om stress tegen te gaan!

1. Doe een ontspanningsoefening


Door je op stressvolle momenten te focussen op je ademhaling en je te ontspannen doe je nieuwe energie op en kan je weer helder nadenken.

Hier een voorbeeld van een goede ontspanningsoefening; 

ontspanningsoefeningGa op een stoel zitten, rechtop, met je voeten op de grond en laat je handen rusten op je schoot. 

Focus je op je ademhaling en ga echt “in je lichaam zitten”. 

Ga ieder lichaamsdeel af en ontspan deze. Begin bij je gezicht, dan je nek, je schouders, je armen, je handen. Ga pas verder naar het volgende lichaamsdeel wanneer dat deel écht ontspannen is! Je borst, middenrif, buik, rug, je heupen, je billen. Voel hoe je zit op de stoel. Je bovenbenen, je knieën, je onderbenen en uiteindelijk je voeten, voel je voeten op de grond. 

Je zal zien wanneer je deze ontspanningsoefening vaker uitvoert, je je steeds beter kunt ontspannen en de stress beetje bij beetje zal verdwijnen.

2. Ga je gedachten opschrijven

Wat gaat er om in je gedachten, wat speelt er op dit moment of wat is er gebeurd waardoor je nu zoveel stress hebt? Schrijf het allemaal op in een dagboek, je zal merken dat dit je echt gaat helpen je gevoelens van je af te schrijven en overzicht te krijgen over hoe je je voelt.

3. Pas je gewoontes aan

Ben je het gewend geraakt om alles in sneltreinvaart uit te voeren? Hoge kans dat daar je stress vandaan komt! Denk je dat de afwas sneller gaat als je gaat stressen erover? Of dat je werk sneller gaat omdat je alles vlug vlug wilt doen, want je hebt het zo druk? Vaak heeft haast alleen maar een averechts effect, je wast niet goed af, je maakt meer fouten op je werk of andere dingen zitten gewoon tegen. Uiteindelijk kost het gehaast je dus alleen maar meer tijd en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Tip: ga letten op jezelf en ga een tempo’tje lager lopen. Je zult merken dat wanneer je erop let, dat je echt wel met minder stress kunt rondlopen. Na een tijdje gaat het ontspannen vanzelf. Je kan namelijk ook op een wat hoger tempo iets doen, zónder gespannen te zijn. 

Wil je weten hoe je nog beter met stress om kunt gaan, door middel van meditatie en ontspanning? Lees dan eens het “Meditatie tips” blog!