Vezelrijke voeding. Wees lief voor je buikflora!

vezelrijke voeding, voeding met veel vezels

Wil je meer weten over gezond eten en vezelrijke voeding? Mooi! In dit blog gaan we het namelijk hebben over voeding met veel vezels en dat is erg gezond voor je! Wanneer je genoeg vezels uit je voedingspatroon haalt, zul je merken dat je je lekkerder in je vel voelt. Ook dat nare, opgeblazen gevoel zal als sneeuw voor de zon verdwijnen! Wil je weten wat nu precies vezelrijke voeding is en hoe je deze voedingsmiddelen in je dieet kunt verwerken? Lees dan snel verder!

Vezelrijke voeding

Vezels zorgen ervoor dat je darmen goed hun werking kunnen doen en voorkomen buikpijn en een naar of opgeblazen gevoel in de buik. Voeding met veel vezels zorgt er ook voor dat er genoeg vocht wordt opgenomen in de darmen waardoor je ontlasting gezond blijft en opstopping wegblijft. Naast genoeg vezels is daarom voldoende drinken erg belangrijk: drink minstens 1,5 tot 2 liter water of (groene) thee per dag om je vochtbalans op peil te houden. Vezelrijke voeding geeft daarnaast sneller een vol gevoel, hierdoor voorkom je dat je teveel eet en klachten als buikpijn krijgt. Daarnaast zorgen vezels ervoor dat koolhydraten uit je voedsel langzamer wordt opgenomen door je bloed, waardoor je bloedsuikerspiegel stabieler blijft. Vezels helpen ook mee aan een goed cholesterol.

Voeding met veel vezels

Volkoren graanproducten zoals volkorenbrood, roggebrood, bulgur, volkoren pasta, zilvervliesrijst, havermout en muesli zijn voorbeelden van vezelrijke voeding. Daarnaast zijn peulvruchten zoals bruine bonen, kikkererwten en linzen ook erg vezelrijk. Groente bevatten ook veel vezels. Groente met veel vezels zijn bijvoorbeeld kool en sperziebonen. Fruit, noten en aardappelen zitten ook boordevol gezonde vezels. Alleen plantaardig voedsel bevat vezels, dierlijke producten zoals vlees en kaas bevatten geen vezels.

Tips om meer vezels te eten

Vezelrijke voeding is erg gezond voor je lichaam en zorgt ervoor dat je buikflora goed blijft functioneren. Ben je het gewend om wit brood, pasta en rijst te eten? Probeer deze dan beetje bij beetje te vervangen door de volkoren varianten. Het kan natuurlijk dat je volkoren pasta en rijst bijvoorbeeld gewoon echt niet lekker vindt. Probeer dan je vezels uit andere vezelrijke voeding te halen. 30 tot 40 gram vezels per dag is goed. Krijg je per dag minder dan 30 gram vezels binnen? Probeer dan meer vezelrijke voeding te eten.

vezelrijke voeding, voeding met veel vezelsWil je meer weten over gezonde voeding en hoe je zelf een gezond voedingspatroon samen kunt stellen? Een gezond dieet is o.a. gevuld met vezelrijke voeding, vitamine, mineralen, anti-oxidanten. Lees er alles over in ons “Gezonde en gevarieerde voeding” blog!

Bronnen: Voedingscentrum, VezelRijk, Thuisarts