Stress symptomen vrouwen. Voorkom een burn-out!

Weet jij welke stress symptomen veel voorkomend zijn bij vrouwen? Weet je hoe je kunt omgaan met stress? In dit blog zetten we de meest voorkomende symptomen op een rijtje. Ook geven we tips om binnen niet al te lange tijd stress te lijf te gaan zodat je je weer lekker in je vel kunt gaan voelen! Lees je mee?

Stress symptomen bij vrouwen

Hoewel een teveel aan stress niet goed is voor je lichaam en gezondheid, is stress eigenlijk een heel natuurlijk iets. Wanneer je in een stressvolle situatie terecht komt waarin je snel moet kunnen reageren maakt je lichaam adrenaline en cortisol aan. Deze hormonen worden ook wel stress-hormonen genoemd. Wanneer je lichaam een teveel aan stress-hormonen aanmaakt spreken we over overmatige stress. Je lichaam is continu in de vecht-of-vlucht modus zoals het ook wel genoemd wordt. Doordat je lichaam steeds adrenaline en cortisol aanmaakt raak je steeds meer uitgeput. Vermoeidheid is dan ook een van de symptomen van stress bij zowel vrouwen als mannen. Daarnaast zijn er meer symptomen die kunnen duiden op een teveel aan stress zoals;

  • Naast vermoeidheid, een gebrek aan energie
  • Veel of juist erg weinig eetlust
  • Hoofdpijn
  • Versnelde hartslag en ademhaling
  • Angstgevoelens en hyperventilatie
  • Spierpijn
  • Slecht slapen
  • Hoge bloeddruk
  • Duizeligheid
  • Zweten

Dit zijn de veel voorkomende stress symptomen bij zowel mannen als vrouwen. Uiteindelijk kan een teveel aan stress wanneer dit langdurig aanhoudt nog veel meer klachten veroorzaken zoals een burn-out en ziekte. Omgaan met stress is erg belangrijk als je van deze klachten af wilt komen. Hoe je dat doet? Lees snel verder!

Omgaan met stress

Omgaan met stress en de symptomen voor zowel mannen als vrouwen te lijf gaan is zeker te doen. Je moet alleen weten waar je moet beginnen. Probeer voor jezelf op te schrijven welke gevoelens en symptomen je nu op dit moment hebt. Schrijf ook op welke situaties ervoor zorgen dat je stress gevoelens ervaart. Heb je bijvoorbeeld een drukke baan? Ben je altijd aan het stressen om eigenlijk van alles en nog wat? Schrijf het allemaal op! Zo weet je waar je klachten vandaan zijn gekomen en komen. Ga aan de slag met ontspanningsoefeningen, ademhalingsoefeningen en eventueel meditatie. Dit alles zal je enorm helpen om weer wat meer rust te vinden. Misschien denk je; “daar heb ik toch helemaal geen tijd voor?!”. Je kan hoogst waarschijnlijk heus wel een kwartiertje per dag vrijmaken om te werken aan je gezondheid, toch?

stress symptomen vrouwen, omgaan met stressWil je meer tips om de strijd aan te gaan met stress en wil je gaan voor een stressvrij leven? Lees dan eens ons blog “Tips tegen stress. Ga voor een stressvrij leven!”

Bronnen: Hartstichting, StressVrij