Gratis verzending va. 79.95

Bio gecertificeerde producten

info@hellobeauty.nl

Home » Sporten met spierpijn. Is dat wel goed?

Sporten met spierpijn. Is dat wel goed?

Gemiddelde leestijd: 2 minuten

We weten allemaal wel dat elke dag bewegen erg gezond is. Maar wat als je spierpijn hebt? Is sporten en bewegen met spierpijn wel goed? Spierpijn is geen fijn gevoel en hoewel sporten en bewegen met spierpijn de pijn iets kan verzachten, is het niet goed voor je lichaam! Je lichaam en je spieren hebben rust nodig om te herstellen en eventuele spieropbouw mogelijk te maken. Het is goed om aan de gezondheid van je lichaam te denken en wat goed is en wat niet. Probeer daarom jezelf niet teveel te pushen en geef je lichaam de rust die het nodig heeft!

Sporten met spierpijn

Ben je een actieve sporter en ben je het gewend om door je spierpijn heen te sporten? Niet doen! Misschien ben je net begonnen met sporten en weet je niet of sporten met spierpijn kwaad kan. Je spieren hebben de tijd nodig om te herstellen. Wanneer je spierpijn hebt van cardio oefeningen is dit anders dan bijvoorbeeld krachttraining. De spieren in je lichaam herstellen namelijk vaak net iets sneller na een cardio sessie. Over het algemeen geldt voor de rustperiode na cardiotraining een periode van minimaal 24 uur. Wanneer je aan intense cardio hebt gedaan (skeeleren, hardlopen, fietsen, etc.) dan raden we je aan om minimaal 48 uur rust te nemen. Voor gemiddelde krachttraining geldt ook een rustperiode van 48 uur en voor intensieve krachttraining rust voor 72-96 uur. Natuurlijk kun je tijdens de rustperiode wel een rondje wandelen of rustig bewegen.

Elke dag bewegen

Wanneer je door het sporten last hebt van spierpijn, is dit geen reden om te stoppen met bewegen. Je kunt de wat intensievere sporten verdelen over de week door een dag of paar dagen tussen de sessies aan te houden. Rustig in beweging blijven kan natuurlijk wel en is altijd erg gezond. Lekker even een wandeling in de frisse buitenlucht kan al het verschil maken en is goed voor zowel lichaam als geest. Fit zijn en in beweging blijven is erg belangrijk voor je algehele gezondheid en helpt je om lekker in je vel te zitten en te blijven. Natuurlijk is het ook belangrijk dat je hierbij je lichaam de tijd geeft die je nodig hebt om weer tot rust te komen. Optimaal profiteren van alle voordelen van je bewegingspatroon is natuurlijk het doel. Zo ook een goede balans en een goed gevoel!

sporten met spierpijn, elke dag bewegenWil je op een gezonde manier aan de slag en ondanks je spierpijn toch in beweging blijven? Volg dan de bovenstaande tips! Wil je meer lezen over sport en beweging? Lees dan eens ons blog “Beweging. Gezond en fit door het leven!“.

Bronnen: Healthmagazine, Sportenbeweging, Lekkerinjevel