Gratis verzending va. 79.95

Bio gecertificeerde producten

info@hellobeauty.nl

Home » Hoeveel bewegen per dag is gezond?

Hoeveel bewegen per dag is gezond?

Gemiddelde leestijd: 2 minuten

“Bewegen is goed, meer bewegen is beter” is een stelling die je vast weleens gehoord hebt. Maar hoeveel bewegen per dag is gezond en moet je perse naar de sportschool of telt bijvoorbeeld een wandeling ook mee? Dat is best nog wel eens een lastig vraag die veel mensen zich afvragen. In dit blog gaan we bespreken wat wordt verstaan onder beweging en wat je allemaal kunt doen om je lichaam (en geest) in optimale conditie te krijgen en te behouden. Lees lekker mee!

Hoeveel bewegen per dag

Hoeveel bewegen per dag is gezond? Over het algemeen is het voor volwassenen aan te raden om minstens 150 minuten per week te bewegen. Dat komt neer op 21 à 22 minuten per dag. Daarnaast is het aan te raden om minstens 2 keer per week spier- en botversterkende oefeningen te doen. Voor ouderen zijn naast deze oefeningen balansoefeningen een goede toevoeging aan het bewegingsschema. Tip: voorkom teveel stilzitten. Heb je voornamelijk zittend werk? Sta dan regelmatig op en loop even een rondje, pak even een bakje koffie of thee en loop in de pauze een stukje om.

Wat valt onder bewegen?

Er zijn over het algemeen 2 vormen van bewegen, namelijk matig intensief en intensief bewegen. Onder matig intensief bewegen betekent dat je hartslag en je ademhaling iets sneller worden (omhoog gaan), maar dat het nog wel goed mogelijk blijft om te praten. Wandelen, fietsen en rustig zwemmen zijn voorbeelden van matig intensief bewegen. Ook wat zwaardere huishoudelijke klusjes zoals de ramen wassen of werken in de tuin vallen hieronder. Intensief bewegen betekent dat je ademhaling zwaarder wordt en je gaat hijgen. Je hartslag gaat hierbij ook flink omhoog. Let er bij intensief bewegen wel op dat je hartslag niet té hoog wordt! Dit is namelijk niet gezond en brengt risico’s met zich mee. Erg handig is een hartslaghorloge. Er zijn er ook met meerdere functies zodat je in ieder geval altijd weet wat er in je lichaam gebeurt. Voorbeelden van intensief bewegen zijn hardlopen, fitness met veel cardio en sporten zoals voetbal en vechtsporten of power yoga. Hoeveel je per dag zou moeten bewegen en wat gezond is hangt af van jouw persoonlijke bewegingsschema. Als je bijvoorbeeld al zeer intensief werk hebt, is het niet nodig om veel intensief te sporten, tenzij je dit natuurlijk leuk vindt.

Bewegen is gezond

Dat bewegen belangrijk is weten we denk ik allemaal wel. Maar hoeveel bewegen per dag is gezond? Dat is leidende vraag in deze blog. Wanneer je 2 keer in de week zorgt voor intensieve beweging zoals een sport of lekkere hardloopsessie en je minstens 20-25 minuten per dag matig beweegt zoals een stukje wandelen door het park, dan zit je eigenlijk wel goed. Je kunt als leidraad de informatie in dit blog aanhouden. Op deze manier heb je altijd iets om terug te lezen als je het even niet meer weet. hoeveel bewegen per dag, bewegen is gezondIs je vraag over hoeveel bewegen per dag gezond is beantwoord en wil je je bewegingspatroon aanpakken? Wil je je gehele gezondheid aanpakken en echt lekker in je vel komen te zitten? Lees dan ook eens ons blog over de “richtlijnen van goede voeding“. Voldoende beweging en goede voeding vormen samen namelijk een gouden duo wat een enorme boost geeft aan je gezondheid!