Gratis verzending va. 79.95

Bio gecertificeerde producten

info@hellobeauty.nl

Home » Beweging voor ouderen. 5 tips!

Beweging voor ouderen. 5 tips!

mindfulness wat is dat, korte mindfulness oefeningen

Gemiddelde leestijd: 3 minuten

Iedereen weet denk ik wel dat sporten gezond is. Je lichaam blijft in vorm en door in beweging te blijven zit je lekkerder in je vel en voel je je fitter. Beweging is voor ouderen dan ook erg belangrijk om fit en gezond te blijven. Op latere leeftijd wordt het misschien iets lastiger om voldoende beweging te krijgen. Maar wat kan je eigenlijk doen als je wat ouder bent om voldoende in beweging te blijven? In dit blog geven we je 5 tips om lekker te kunnen gaan of blijven sporten om dat heerlijke fitte gevoel te verkrijgen of te behouden!

Beweging voor ouderen

Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 53% van de 65-plussers weinig, heel af en toe of helemaal niet sport en te weinig beweegt. Dat is enorm veel als je je bedenkt dat juist ook beweging voor ouderen erg belangrijk is om zo lang mogelijk fit en gezond te blijven!  Door voldoende te bewegen help je je lichaam gezond te houden en sporten geeft je bovendien een hoop energie en je zit lekkerder in je vel. Hieronder 5 tips om in beweging te blijven op oudere leeftijd. Sporten is natuurlijk hartstikke gezond!

1. Blijf je huishouden zoveel mogelijk zelf doen

De eerste tip is om het huishouden volledig of in ieder geval gedeeltelijk zelf te blijven doen. Dit zorgt ervoor dat je ook binnenshuis niet teveel gaat stilzitten. Denk hierbij aan stofzuigen en de was doen en hier en daar wat schoonmaken. Door het huishouden zelf te blijven doen zal je merken dat je hierdoor beter in je vel gaat zitten. Het is de ideale en meest simpele manier om lekker in beweging te blijven.

2. Lopend en op de fiets

Wanneer je boodschappen gaat doen of een bezoekje brengt aan familie, vrienden of kennissen, neem dan zo veel mogelijk de fiets of ga lopend. Fietsen en lopen is goed voor je bloedsomloop en kan een hoop kwaaltjes voorkomen doordat je in beweging blijft.

3. Wandelen. Een goede beweging voor ouderen!

Wandelen is een fijne manier om in beweging te blijven voor ouderen. Dit kan alleen maar het is misschien ook wel heel gezellig om dit in groepsverband te doen! Er zijn verschillende verenigingen door heel Nederland die zogeheten wandelgroepen hebben. Hier kan je je natuurlijk altijd bij aansluiten.

4. Zwemmen naar een betere gezondheid

Ga lekker zwemmen! Houdt je van zwemmen? Dan is baantjes trekken of water aerobics in groepsverband erg fijn en gezellig! Ieder stad en vrijwel ieder dorp heeft wel een zwembad in de buurt, dus ga eens langs en vraag naar de mogelijkheden!

5. Beweging voor ouderen vanuit huis

Verder kun je thuis ook heel veel oefeningen uitvoeren die speciaal gericht zijn op je spieren, botten en balans. Veel oefeningen kun je zelfs doen wanneer je tv kijkt. Dan heb je ondertussen ook gewoon iets om naar te kijken! Je kunt ook meedoen met tv-sportprogramma’s zoals “Nederland in beweging”. Dit programma is iedere ochtend op tv te zien.

Sporten is gezond!

Beweging voor ouderen is natuurlijk hartstikke gezond en is nodig om gezond en fit te blijven. Ook als je zelfs nog nooit hebt gesport ben je nooit te laat om te beginnen! Sporten kan veel doen voor je lichaam en komt je gezondheid altijd ten goede! Er zijn ook handige richtlijnen die aangeven hoeveel nodig is om gezond te blijven en voldoende beweging te krijgen. De bewegingsrichtlijnen voor 65-plussers zijn de volgende:

  • 150 minuten per week. Dit komt neer op ongeveer 20-25 minuten beweging per dag. Matig intensieve activiteit is al voldoende. Matig intensieve activiteiten zijn oefeningen en werkzaamheden die moeite kosten, maar waarbij je wel kunt blijven praten. Meer intensieve oefeningen en werkzaamheden die meer moeite kosten geven uiteraard meer gezondheidsvoordeel.
  • Meer is beter. Iets is beter dan niets. Zelfs 5 minuten bewegen is de moeite waard en telt dan ook gewoon mee met de 150 minuten bewegen per week.

Voelt de aanbevolen hoeveelheid nog als onbereikbaar en niet te doen? Begin dan rustig en bouw het aantal minuten per week, de intensiviteit en de duur dan langzaam op. De gezondheidsvoordelen worden groter naarmate je meer gaat bewegen en dat zal je merken! Je zult je lekkerder in je vel gaan voelen en een fit gevoel ervaren!

beweging voor ouderen, sporten is gezondLaat je niet ontmoedigen door het feit dat je misschien nooit (veel) hebt gesport. Je bent namelijk nooit te oud om te beginnen met sporten! Zelfs op latere leeftijd is het nog heel goed mogelijk om je conditie, kracht en balans te verbeteren. Sporten is en blijft gezond en aan voldoende beweging voor ouderen wordt ook steeds meer aandacht besteed! Maar waarom is sporten en voldoende in beweging blijven nou eigenlijk zo gezond? Lees er alles over in ons blog “Waarom is bewegen belangrijk?“.

Bronnen: AllesoverSport, InBeweging

 

 

Bekijk ook: