Beweging, gezond en fit door het leven!

Beweging-sport-gezonde uitstraling

De juiste voeding, goede drinkgewoontes en beweging! Een gouden combinatie en zal jou die geweldige uitstraling gaan geven, waar je zo naar verlangt! Iedereen weet dat sport en beweging goed is voor de mens. Maar hoe vaak en hoe lang is aanbevolen en kan je ook overdrijven met sporten? Allereerst is het goed om te weten dat alle vormen van sport en beweging gezond voor je zijn. Daarnaast houdt voldoende beweging je lichaam fit en dat zorgt weer voor een mooie uitstraling en een goed gevoel!

Inplannen en opbouwen van beweging

Door een schema op te zetten voordat je begint met sporten, heb je alvast een goed begin. Zorg ervoor dat je schema goed te volgen is en niet een te hoog gegrepen niveau heeft. Begin langzaam aan en bouw het rustig op naar een hoger niveau en meerdere keren sport en beweging per week. Volg je schema en pas deze eventueel aan, wanneer dat nodig is. Het wordt aanbevolen om minstens 30 min per dag te bewegen. vooral als je veel zittend werk verricht.

sport en beweging-fitness plan-sportschemaWanneer je krachttraining en fitness beoefenen wilt, is het goed om met bijvoorbeeld 1 x per week te beginnen en op te bouwen naar 3-5 x per week. Houdt het liefst om de dag een rustdag. Zo krijgen je spieren voldoende rust om te herstellen. Wanneer je iedere dag een andere spiergroep traint of de ene dag cardio en de andere dag krachttraining/ fitnessoefeningen, dan kan je de rustdag eventueel overslaan als je echt vol aan de beweging wilt! Hartstikke goed natuurlijk. Sporten en beweging is niet alleen erg gezond maar je krijgt er ook een fit lichaam van. Je zal je energieker en beter gaan voelen, als je wat langer bezig bent.

Checklist om te beginnen met sporten

  • Ga kijken wanneer jij tijd hebt om te sporten en in beweging te zijn.
  • Stel een haalbaar schema op, eventueel met behulp van een bewegingscoach.
  • Bouw langzaam op tot een hoger niveau.
  • Bouw langzaam op naar meerdere keren per week of langere bewegingsduur.
  • Maak iedere 6 tot 8 weken een nieuw schema om vooruitgang te blijven boeken.
  • Geef niet op en blijf lekker bewegen!

Wil je fitter worden, afvallen, aankomen of op een sport? Wil je je beter in je vel voelen en een mooiere uitstraling? Kom dan lekker in beweging en ga werken aan je doelen!

Bronnen: voedingscentrum, kenniscentrumsport